Eemshaven – Na het wegvallen van de veerverbinding tussen Kristiansand en de Eemshaven in 2023, zetten meerdere gemeenten in Zuid-Noorwegen zich in om deze verbinding terug te brengen. Dit meldt de Noorse omroep NRK Sørlandet op haar website.
Grote impact op toerisme
De veerdienst tussen Eemshaven en Kristiansand, die in april 2022 werd opgestart door rederij Holland Norway Lines, zorgde voor een sterke toename van Nederlandse toeristenovernachtingen in Zuid-Noorwegen. “Het aantal overnachtingen steeg van 8.000 naar 88.000 per jaar,” zegt Hege Julianne Nevestad, directeur van Visit Sørlandet.
Na het faillissement van Holland Norway Lines in september 2023 werd de route stopgezet, met directe gevolgen voor het toerisme. “Het aantal Nederlandse overnachtingen daalde met 55 procent,” aldus Nevestad.
Nieuwe initiatieven ondanks uitdagingen
Momenteel heeft de haven van Kristiansand geen capaciteit voor een nieuwe veerdienst, maar andere havens in de regio onderzoeken de mogelijkheden. Tom Egil Ravndal, havenhoofd van Listerhavnene, bevestigt dat er gesprekken gaande zijn met een partij die een veerverbinding met Zuid-Noorwegen wil realiseren. In Lyngdal wordt onderzocht wat de kosten en gevolgen zijn van een nieuwe veerhaven in Holmsundet.
De investering is echter aanzienlijk. “Alleen al in Lyngdal zou het minstens 100 miljoen Noorse kronen (ongeveer 8,5 miljoen euro) kosten om de haven geschikt te maken,” zegt Ravndal. Dit omvat onder andere nieuwe gebouwen voor douane en politie, evenals de aanleg van een rijbaan en andere infrastructuur.
Samenwerking is essentieel
Volgens Alf Erik Andersen, burgemeester van Lindesnes, is de veerverbinding van groot belang voor de regio. Hij benadrukt dat een gezamenlijke aanpak nodig is. “We weten dat Kristiansand Havn IKS hard werkt om dit voor elkaar te krijgen. Maar het belangrijkste is dat de havens in Zuid-Noorwegen samenwerken om de veerverbinding veilig te stellen.”
Gezien de grote investeringen pleit hij ervoor dat havens, gemeenten en provinciale overheden de kosten gezamenlijk dragen. “Dat is de enige manier om dit project te realiseren,” aldus Andersen.