Nederland – Kerst gaat gepaard met veel tradities. De boom, het kerstdiner op Eerste Kerstdag, de kerstmarkt en de cadeautjes. En dan is er ook nog het kerstpakket. Veel mensen denken dat dit ergens in de jaren 70 van de vorige eeuw is ontstaan. Een leuk pakketje met lekkers van de baas voor zijn hardwerkende personeel. Maar die traditie stamt van veel verder terug.
Boeren verwennen hun personeel
Wie eind 19e eeuw op de boerderij werkte deed dat 7 dagen in de week. Weer of geen weer, de dieren moeten worden verzorgd of de oogst moest van het land. Het was hard werken tegen een schamel loon. En vrije dagen zaten er vaak ook niet in. Totdat bepaalde gegoede boeren besloten om hun personeel op Eerste Kerstdag vrijaf te geven. Zo konden ze samen met hun familie kerst vieren. Om die dag nog wat feestelijker te maken werd er wat meegegeven van de boerderij: een handvol verse eieren, boter, kaas en soms zelfs een stuk gezouten vlees. Dat was een traktatie die normaal gesproken in arbeidersgezinnen niet voorkwam. Dit was de voorloper van het kerstpakket zoals we dat nu kennen.
Een blijk van waardering
Vandaag de dag krijgen veel mensen een kerstpakket. Zelfs de overheid is overstag gegaan en verwent het personeel met een leuk pakket. Het is nog steeds bedoeld als extra blijk van waardering voor het werk in het afgelopen jaar. Het pakket mag een maximale waarde vertegenwoordigen die jaarlijks wordt aangepast. Het budget hiervoor wordt door de overheid bepaald als een bedrag dat maximaal per jaar belastingvrij aan een medewerker mag worden gegeven. Gaat de werkgever hier overheen dan moet over het meerdere loonbelasting worden afgedragen.
Hoe origineler, hoe beter
Werkgevers doen vandaag de dag graag hun best om originele kerstpakketten uit te zoeken. Zo willen ze hun werknemers extra verrassen en zich onderscheiden van de massa. Er zijn honderden verschillende pakketten te koop. En aangezien je die heel gemakkelijk online kunt opzoeken en bekijken, moet een leverancier van goede huize komen om een klant te overtuigen. Vaak gaat het om grote orders, soms wel voor honderden of duizenden pakketten. Als je als bedrijf alleen van de kerstpakketten leeft, krijg je maar één keer per jaar de kans om jezelf te bewijzen. Daarom doen leveranciers ook hun uiterste best om van de kerstpakketten iets moois te maken.
De traditie blijft nog wel even
Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt doen werkgevers hun uiterste best om personeel binnen boord te houden. Dat lukt natuurlijk niet alleen met een aantrekkelijk kerstpakket. Daar zijn meer dingen voor nodig, zoals een goed salaris en goede werkomstandigheden. Maar extraatjes zoals het kerstpakket, het abonnement op de sportschool of de gratis gezonde lunch en leuke personeelsuitjes zijn wel pluspunten waarmee je bij je personeel een streepje voor kunt hebben. Het kan net het verschil maken of een werknemer voor een paar euro per maand meer naar een andere werkgever wil overstappen of toch liever blijft.