Nederland – Energieleveranciers hanteren uiteenlopende en vaak onbegrijpelijke energierekeningen, waardoor consumenten moeite hebben om hun kosten te controleren en leveranciers te vergelijken. Vereniging Eigen Huis roept op tot standaardisatie: alle energieleveranciers moeten een uniforme, overzichtelijke energierekening hanteren met dezelfde termen en opbouw.
Cindy Kremer, directeur Vereniging Eigen Huis: “Wij pleiten voor een gestandaardiseerde energierekening die begrijpelijk, controleerbaar en vergelijkbaar is. Energieleveranciers moeten verplicht worden om dezelfde termen en indeling te hanteren, zodat consumenten inzicht krijgen in hun energiekosten.”
Kremer: “Het Uniforme Pensioenoverzicht (UPO) kan daarbij als voorbeeld dienen. Complexe pensioeninformatie wordt door pensioenfondsen en verzekeraars op dezelfde wijze aangeboden en toegelicht. Daarnaast moeten leveranciers ondersteuning bieden aan klanten die moeite hebben hun rekening te begrijpen, bijvoorbeeld via hulploketten of online tools.”
Onbegrijpelijke jaarafrekeningen
Uit gesprekken met tientallen leden blijkt dat veel consumenten hun energierekening niet begrijpen. Dit probleem wordt steeds urgenter door de invoering van nieuwe kostenposten zoals terugleverkosten voor zonnepaneeleigenaren en in de toekomst mogelijk variabele netbeheertarieven. Kremer: “Ook bij het vergelijken van aanbiedingen van energieleveranciers is het belangrijk dat tarieven en kosten op een eenduidige manier worden vermeld. Dan kunnen consumenten de contracten vooraf goed vergelijken en de beste keuze maken.”
Om dit probleem onder de aandacht te brengen, organiseerde Vereniging Eigen Huis werkbezoeken met Tweede Kamerleden Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA), Wytske Postma (NSC) en Henk Vermeer (BBB) bij leden van de vereniging. Tijdens de bezoeken werd duidelijk hoe groot de verschillen tussen energierekeningen zijn. Waar sommige jaarafrekeningen elf pagina’s tellen, passen andere op slechts twee pagina’s – maar missen dan belangrijke details. Daarnaast blijkt dat relatief nieuwe kosten, zoals de terugleverkosten voor zonnepaneeleigenaren, op verschillende manieren worden berekend en benoemd door energieleveranciers. Kremer: “Dit maakt het voor consumenten heel erg moeilijk om hun rekening te begrijpen en bijna onmogelijk om energiecontracten te vergelijken.”