Farmsum – Het recente faillissement van Engine2Repair, Ship2Supply en watersportgroothandel Delfparts in Farmsum blijkt de zoveelste onderneming te zijn die meegesleept is in de ondergang van Holland Norway Lines. Curator Gerard Breuker meldt dat onbetaalde rekeningen van de veerdienst hebben bijgedragen aan het bankroet van Engine2Repair. Afgelopen dinsdag werden Engine2Repair, Ship2Supply en watersportgroothandel Delfparts door de rechtbank failliet verklaard. Door het faillissement raken veertien medewerkers hun baan kwijt.
De eigenaren van de genoemde ondernemingen besloot zelf het faillissement aan te vragen. Hun ambitie was om Engine2Repair uit te laten groeien tot een van de grootste watersport speciaalzaken in Nederland. Ze hadden plannen voor zowel een fysieke winkel als een webshop met een assortiment van maar liefst een miljoen artikelen.
Volgens curator Breuker werd Engine2Repair hard getroffen door de impact van de COVID-19-pandemie. De verminderde vraag en omzet als gevolg van de pandemie leidde tot financiële problemen. Hoewel de onderneming steun heeft ontvangen, moesten ze deze steun vanaf begin deze maand terugbetalen, wat leidde tot extra financiële druk. Daarnaast had Engine2Repair te maken met een aflopend, langlopend energiecontract, wat resulteerde in aanzienlijk gestegen energiekosten. Het bedrijf heeft een schuld van ruim 1,2 miljoen euro bij onder andere de belastingdienst en andere crediteuren.
Het faillissement van Engine2Repair markeert opnieuw een triest hoofdstuk in de ondergang van Holland Norway Lines, waardoor diverse bedrijven in de regio worden getroffen. Het onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van deze faillissementen is nog gaande.
in 1 minuut te lezen