Winsum – Hoe maak je van basisschoolleerlingen echte ondernemers? Op basisschool De Piramiden in Winsum weten ze het. Dinsdag 20 maart lieten de leerlingen van groep 8 door middel van een markt aan ouders, leerkrachten en andere belangstellenden zien hoe zij hun eigen bedrijf hebben opgezet.
Basisschool De Piramiden heeft gebruik gemaakt van het onderwijsprogramma dat Economic Board Groningen aanbiedt aan de scholen in de 9 Groningse gemeenten. Het programma is een combinatie van de specialismes van Stichting Jong ondernemen, ITurnIT en 3DKanjers. Deze 3 onderdelen samen vormen een compleet pakket om leerlingen ervaring te laten opdoen met ondernemerschap en andere 21e eeuwse vaardigheden.
Ondernemers in de dop
Het is al na schooltijd en toch gonst het van de bedrijvigheid in de hal van de school. Vier heuse pop-up stores hebben zich hier gevestigd. De directeuren van de ondernemingen zijn allen aanwezig in hun winkels en prijzen hun waren aan met posters en slogans. Het aanbod varieert enorm. De Bizeuro’s die iedere bezoeker bij binnenkomst ontvangt, kunnen worden gespendeerd aan dierenspeeltjes, bloempotten, armbandjes en 3D geprinte dinosauruskoppen. Er wordt keihard gewerkt, “maar”, zo vertelt de financieel directeur (11 jaar) van één van de bedrijven, “het voelt niet als werken omdat het zo leuk is”. Daarom vonden de ondernemers het ook geen enkel probleem om voor deze keer na schooltijd nog wat langer te blijven.
Meer dan alleen vakkennis
Je kunt nog zo goed zijn in je vak, maar als je een bedrijf wilt opzetten, dan heb je daar toch skills voor nodig die je bij veel opleidingen niet leert. Ivo Smit van Stichting Jong Ondernemen noemt als voorbeeld de fysiotherapeut. Zij kennen ieder spiertje en peesje van het menselijk lichaam, maar leren tijdens hun opleiding niets of heel weinig over marketing of financiën. Daarom heeft de stichting als missie om alle jongeren, van basisschool tot universiteit, hun ondernemende kant te laten ontdekken. Voor groep 7 en 8 doen zij dit door een kant en klare lesbox aan te bieden waarmee kinderen in 4 dagdelen een pop-up store opzetten. Want jong geleerd is oud gedaan.
Hoe het begon
Enkele maanden geleden stuurde de Stichting Jong Ondernemen hun box naar de basisscholen in de 9 Groningse gemeentes. Maar hoe begin je eraan? “Zo’n doos staat dan eerst een tijdje in de lerarenkamer en komt vervolgens in een kast te staan”, geeft Siep Smidts, de directeur van CBS De Piramiden toe. “Maar als je na een telefoontje van Jong Ondernemen de box dan openmaakt, blijk je er zo mee van start te kunnen gaan!”. Groepsleerkracht van groep 8, Marieke Maring, beaamt dit. “Ik had dat zetje wel even nodig om hieraan te beginnen. Ik ben tenslotte juf en geen ondernemer. Uit eigen ervaring vertellen over ondernemerschap, dat zit er niet in”. Wat een enorme kickstart gaf, waren de twee ondernemende ouders die bereid waren om met de klas te delen wat er zoal komt kijken bij het runnen van een bedrijf. Na deze aftrap waren de kinderen zo enthousiast dat ze meteen wilden beginnen. Daarna ging het als een speer.
Produceren
Groep 8 van de Piramiden heeft het hele proces in 1 week doorlopen. In die tijd hebben ze heel veel producten in elkaar geknutseld. De 3D printer die met een stappenplan en een duidelijke handleiding in elkaar werd gezet, was echter pas aan het eind van de week klaar. Dat leverde voor de winkel die 3D geprinte dinosauruskoppen verkocht wel een kleine kink in de kabel op. De slimme ondernemers lieten zich niet uit het veld slaan en bedachten om met een bestellijst te werken. Ter plekke bestellen en betalen en later je dino per post ontvangen. “We mogen tijdens de gewone schooldagen vast wel een paar keer per dag op de startknop drukken”, denkt de algemeen directeur van het bedrijf (12 jaar). “De printer doet dan verder het werk voor ons”.
Verkoop je product
Verkopen in je fysieke winkel is heel mooi. Maar in 2018 moet je ook online zichtbaar zijn. Om hiermee kennis te maken, leerde Sijanne de Boer van ITurnIT de kinderen in een middag om een app te bouwen. Dat is in eerste instantie natuurlijk iets heel abstracts. Maar na de typische ‘oh, zit dat zo-momentjes’ die Sijanne zo mooi vindt om te zien, ontstonden er prachtige apps. Bij het maken van een app komen verschillende 21e eeuwse vaardigheden aan bod. Zo begin je altijd met een probleem dat opgelost moet worden. Hiervoor moet je creatief denken en samenwerken. Uiteraard komen ook ICT basisvaardigheden, zoals computational thinking, het denken in stapjes, uitgebreid aan bod. Voor de kinderen maakt het allemaal niet uit hoe deze vaardigheden genoemd worden. “Zij waren zo enthousiast bezig met het maken van hun app, dat we de iPads van ze af moesten pakken om 3 uur”, lacht Sijanne.
Volgend jaar weer!
De leerlingen hebben genoten van het project. Als zelfs gitaarles wordt afgezegd om de hele middag op school te zijn, dan moet het wel heel erg leuk zijn. Ook de juf Marieke is enthousiast. “Volgend jaar doen we dit project met groep 8 weer”, zegt ze. “We zijn het ze nu een beetje verplicht, want de kinderen van de huidige groep 7 wilden eigenlijk dit jaar al wel meedoen”. Een mooie opmars naar een generatie van ondernemende jonge mensen!
Meer informatie over het onderwijsprogramma van Economic Board Groningen is te vinden op www.economicboardgroningen.nl/onderwijs