Til je magazijn deze eeuw in: een update voor moderne ondernemers

Nederland – Elk bedrijf in Nederland is gebonden aan allerlei regels waaraan op werkvloeren voldaan moet worden. Dat is een hoop werk, naast tal van nieuwe trends die in deze eeuw de kop opsteken, waarbij er niets anders op zit dan met de wind meewaaien. Je kunt moeilijk achterblijven bij de digitale ontwikkeling, en duurzaam ondernemen doe je natuurlijk vooral voor de goede zaak. Hoe zit dat in jouw magazijn? Is daar alles up-to-date? Lees snel verder hoe je jouw werkvloer deze eeuw in tilt.

Hygiëne- en veiligheidseisen op de werkvloer

De schrobmachine gaat er het liefst meerdere keren per dag doorheen, want een schone werkvloer is een veilige werkvloer. Om boetes op het gebied van hygiëne en veiligheid te voorkomen, is het verder een idee om de controleurs, de Rob Geuzen van deze wereld, een stap voor te zijn door zelf op gezette tijden na te gaan of het magazijn nog wel aan de eisen voldoet. Of iemand aan te stellen die dit doet. Zo heb je je eigen inspecteur onder je dak; die spaart uiteindelijk veel geld en ergernis uit.

Deugdelijk wagenpark van schrobmachines en heftrucks

Werken de heftrucks en schrobmachines nog naar wens, of zijn ze aan vervanging toe? Deze wereld staat ook niet stil: de heftrucks die nu ontwikkeld worden hebben meer mogelijkheden en lenen zich voor meer logistieke processen. Ze zijn, om het zo maar uit te drukken, leniger. Dat versnelt het werktempo zonder dat je extra druk op het magazijnpersoneel legt. Sterker nog, die zijn gebaat bij een beter wagenpark – hetgeen ook geldt voor de schrobmachine.

Huren of leasen van heftrucks en andere apparatuur

Moet je al die moderne apparatuur aanschaffen? Niet per se. Er zijn bedrijven die schrobmachines dan wel heftrucks verhuren of lease-opties aanbieden. Ook het leasen van zonnepanelen is mogelijk: dat is dé manier om het wagenpark duurzaam op te laden.

De niet vier, maar vijf P’s voor betere bedrijfsvoering

Heeft je personeel het nog naar zijn zin? Tijdens ouderwetse economie lessen worden steevast vier P’s genoemd, van Product, Plaats, Prijs en Promotie, maar vreemd genoeg staat die van Personeel er niet bij. Anno nu is personeel beter beschermd, maar als werkgever doe je er sowieso alles aan om het ze naar de zin te maken. Want dan blijven ze, in deze tijd van jobhoppen, langer trouw aan je organisatie. Aan een ingespeeld, winnend team hoef je niets aan te veranderen. Bied trainingen aan, kijk of hun recreatieruimte voldoende afleiding biedt, zorg voor een muziekinstallatie voor de nodige arbeidsvitaminen, kortom: maak van het magazijn een aantrekkelijke werkplek. Dat is een investering, maar goed en blij personeel is onbetaalbaar.

Een inkijkje in het magazijn en de werkzaamheden op je socials


Geen ondernemer kan zonder zicht- en vindbaarheid op internet. Idealiter is deze gekoppeld aan socials die iets over het bedrijf vertellen. Op die manier gaat een bedrijf leven bij de doelgroep. Een filmpje van een gloednieuwe heftruck en de opgewonden magazijnmedewerker die daar gebruik van maakt: plaatsen! Mensen vinden het doorgaans interessant hoe een product tot stand komt, dus maak ook daar foto’s van, of laat er blogs over schrijven. Het magazijn is de motor van je onderneming, waar best enige transparantie op losgelaten mag worden. Vertel het verhaal in woord en beeld!

Back to top button