Nederland – Jaar in jaar uit zijn fashionista’s op zoek naar de nieuwste trends; een hobby op zich. Maar dan blijkt steeds weer dat veel ontwerpen gebaseerd zijn op traditionele invloeden. Opvallend vaak is dat de militaire sector. Maar ook andere authentieke, zogenaamde essentials zijn onverwoestbaar. Het is wel eens interessant om die door te nemen aan de hand van een willekeurig Nederlands modelabel – en de nodige trendsetters.
Modelabels laten zich volop inspireren door traditionele ontwerpen – zoals de trenchcoat
Er zijn veel modelabels, zoals Studio Anneloes, die voorzien in zowel nieuwe als traditionele kleding. Zoals de trenchcoat, die je ook bij dat online modehuis vindt. Elke trenchcoat is anders, dit label heeft er eveneens zijn eigen draai aan gegeven. Maar het basisprincipe komt uit de Eerste Wereldoorlog. Vertaal het woord trench en er gaat een lichtje branden: deze jas is speciaal ontworpen voor officieren die in de loopgraven bivakkeerden. Anno nu is de trenchcoat nog steeds razend gewild. Een voorbeeld? Zoek op dat platform maar even naar de YAYA jas.
Olijfgroen als basiskleur en ‘simpel’ als uitgangspunt
Bij het ene kledingstuk, zoals een zogenaamde combatbroek, noemen we het legergroen. De olijfgroene hemdjes en pantalons van het merk EsQualo – tevens te vinden onder de paraplu van Studio Anneloes – refereren eerder aan de lieflijke natuur. Waarschijnlijk is het om die reden dat het uitgangspunt steeds vaker een groentint is. Er zijn weer veel légergroene kledingstukken die hier mooi bij aansluiten. Kijk naar popster Rihanna die ‘gewoon’ een oud legerjasje draagt, als overshirt over een topje. ‘Simpel’ is hier het uitgangspunt voor een oogverblindende look.
Blouses en iconische veterlaarzen: muziek eeuwige bron van inspiratie
Het was, ook diep in de vorige eeuw, ene Dr. Klaus Märtens die de iconische en gelijknamige veterlaars ontwierp. Deze wordt anno nu veelal gecombineerd met eigenlijk elke outfit. Of soms géén outfit, hetgeen Miley Cyrus demonstreert in de videoclip van ‘Wrecking Ball’. Overigens waren de trendsetters voor deze schoenen in de jaren 90 de mannen van bands als Pearl Jam en Soundgarden. Muziek speelt zoals bekend een belangrijke rol in mode, kijk ook naar de vele bandshirts die het straatbeeld sieren.
Meer 21e-eeuwse comebacks
Rondom de eeuwwisseling en daarna maakten nog veel meer items een comeback. In de jaren 90 waren dat de zwart- of bruin lederen, kniehoge laarzen met hoge hak, al snel kwam de bell bottom-jeans terug en de glanzende legging – denk aan Olivia Newton John in de klassieker ‘Grease’ – ligt in elke kledingkast. Ook leger-gerelateerde accessoires zoals de pilotenbril en dog tag zien we nog steeds.
Geisha-jurk en andere zomerjurken met eigentijdse invulling
Op het al genoemde modeplatform treffen we een zomerjurk aan die nooit gaat vervelen: de geisha-jurk. Over traditioneel gesproken. Maar deze jurk heeft niets met de rol van de oorspronkelijke geisha’s te maken. Je ziet het er eigenlijk nauwelijks aan af. De zomerjurk is überhaupt even uit de mode geweest, maar wordt nu weer in allerlei hoedanigheden gedragen. Het bekende bloemetjesmotief, al vroeg in de vorige eeuw de jurkprint bij uitstek, is nog altijd een voltreffer. De ontwerpen worden wel steeds eigentijdser. Mode staat hoe dan ook nooit stil, maar het verleden blijkt een onuitputbare inspiratiebron.