Groningen / Drenthe – Busreizigers in Groningen en Drenthe zijn bovengemiddeld tevreden over hun reis met Qbuzz. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). De totale reis wordt gewaardeerd met een 7,7. Een tiende hoger dan het cijfer van vorig jaar én een tiende hoger dan het landelijk gemiddelde.
Op de meeste onderdelen scoort Qbuzz hoger dan vorig jaar, een aantal onderdelen werden met hetzelfde cijfer beoordeeld. Geen enkel onderdeel kreeg een lager cijfer dan vorig jaar. Opvallend is dat het cijfer voor de vriendelijkheid van de chauffeurs wederom is gestegen. Ook werd de netheid van de bussen dit jaar beter beoordeeld en ervaren reizigers dat ze steeds beter geïnformeerd worden bij vertragingen.
Vakmanschap
De vriendelijkheid van de buschauffeur wordt door de reiziger beloond met een 7,8. Dat is twee tiende hoger dan het landelijk gemiddelde. Astrid Veldhuizen (concessiedirecteur Qbuzz Groningen/Drenthe) legt uit dat vakmanschap van de chauffeur centraal staat bij Qbuzz. “We richten ons doorlopend op het vakmanschap van onze chauffeurs. Zij hebben dagelijks contact met onze klanten. Zij kunnen als vakman het verschil maken en doen dat ook! We zijn erg blij dat we wederom een hoog cijfer voor klantvriendelijkheid hebben gekregen. Een heel mooi compliment aan onze chauffeurs.”
Over het onderzoek
In het najaar van 2014 vulden 91.868 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Dat gebeurde op 6.477 ritten in 73 onderzoeksgebieden, die nagenoeg overeen komen met de concessiegebieden. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.