Appingedam – Op maandag 1 november wordt het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) het in de bibliotheek van Appingedam feestelijk in gebruik genomen.
In Nederland hebben zo’n 4 miljoen mensen moeite de digitale ontwikkelingen bij te benen. Deze groep is heel divers. Het zijn ouderen, laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk of mensen die zorg nodig hebben. Ook jongeren zijn vaak minder digitaalvaardig dan gedacht; een bericht op social media plaatsen is toch iets anders dan online huurtoeslag aanvragen. Voor hulp bij online communicatie met de overheid kunnen al deze mensen terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid.
Vragen voor Informatiepunt Digitale Overheid
Daarbij kan het gaan om vragen over onderwerpen als DigiD, belastingen en toeslagen, zorg, werk of uitkering, rijbewijs, AOW aanvragen, verkeersboetes betalen, Inburgering of coronacheck en het coronabewijs.
In heel Nederland zijn de IDO’s ondergebracht bij de bibliotheek. De bibliotheek staat middenin de samenleving, heeft een groot netwerk en men loopt er gemakkelijk even binnen. De medewerkers en vrijwilligers van de bibliotheek helpen vragenstellers tijdens de IDO-spreekuren op weg en verwijzen hen zo nodig door naar het maatschappelijk middenveld of de juiste overheidsinstantie.