Nederland – Als ondernemer een plekje veroveren bij het online winkelend publiek is zeker geen makkelijke opgave. Zeker als je niet de enige bent die een bepaald product aanbiedt, moet je flink je best doen om een klantenkring op te bouwen. Bij het online shoppen is het voor een bezoeker aan jouw webshop immers heel makkelijk om weg te klikken en naar de concurrent te gaan. Je moet dus de juiste tools toepassen om ervoor te zorgen dat ze bij jou een bestelling plaatsen.
Zo zet je een goede webshop op
Ga je een webwinkel maken, maak dan eerst een plan over de opzet daarvan. Bedenk welke producten je gaat aanbieden en in welke categorieën die eventueel onder te verdelen zijn. Aan de hand daarvan kun je dan ook een menustructuur opzetten. Zorg dat je voor alle producten in je webshop een goede beschrijving hebt. Ook al ligt die nog zo voor de hand, vertel de klant wat het product inhoudt en wat de bijzondere kenmerken zijn. Dit voorkomt vragen bij je klantenservice en zal een bezoeker eerder overhalen om een bestelling te plaatsen. Zet je webwinkel pas online als alle informatie compleet is en je zonder problemen bestellingen kunt verweken.
Veilig betalen
Het is hopelijk geen verrassing voor je, maar het is heel belangrijk dat je klanten veilig hun betaling kunnen doen. Er zijn handige betaalpakketten voor webshops beschikbaar die verschillende betaalopties bieden zoals iDeal, creditcard betaling of PayPal. Het is daarbij van groot belang dat de betaalgegevens veilig worden verstuurd zodat deze niet in verkeerde handen vallen.
De uitstraling van je webwinkel
Het uiterlijk van de webshop is heel belangrijk. Zorg dat die aansluit bij je publiek. Een webwinkel voor maatpakken trekt een ander publiek dan een webwinkel die speelgoed of make-up verkoopt. Zorg dat je publiek zich zo veel mogelijk thuis voelt. Dit hangt onder andere samen met de kleuren die je voor je webshop gebruikt, het lettertype en ook de ‘tone of voice’ van de teksten op de website. Spreek je je bezoekers bijvoorbeeld met u of met je aan? Tutoyeren is online vrij gebruikelijk, maar er zijn nog altijd uitzonderingen. Een webshop die hulpmiddelen voor ouderen aanbiedt en bezoekers met u aanspreekt is heel logisch.
Advies voor een succesvolle webshop
Wil je van je webshop een succes maken? Vraag dan advies bij de deskundigen van CCV Shop. Zij weten precies hoe je de opzet en lancering van je webshop moet aanpakken om het juiste publiek te bereiken. Online reclame maken kan bijvoorbeeld via social media of je kunt via Google adverteren. Bij uitingen op papier kan een QR code worden toegevoegd met een link naar je website. Bedenk dat adverteren hoe dan ook altijd kosten met zich meebrengt en dat het dus belangrijk is om hiervoor de juiste tools te gebruiken en de juist doelgroep aan te spreken.