Nederland – Je wilt graag groeien met je bedrijf. De omzet stagneert, maar je kan niet direct de vinger op de zere plek leggen. Wel weet je dat je online totaal niet vindbaar bent en dat het verbeteren van deze vindbaarheid wel eens een stap in de goede richting kan zijn. In Nederland kan je in elke regio wel een marketingbureau vinden. Maar welk marketingbureau past nou bij mijn bedrijf? Ik leg je in deze blog graag uit wat het verschil is tussen een marketingbureau en een full service marketingbureau (ook wel digital agency genoemd).
Wat doet een marketingbureau?
Een marketingbureau focust zich specifiek op het optimaliseren van de marketingactiviteiten van de klant. Voornamelijk de online vindbaarheid verbeteren, is een taak waar een traditioneel online marketingbureau zich veelal mee bezighoudt. De focus ligt vaak voor een groot deel op de juiste mensen naar de website krijgen. Of deze mensen uiteindelijk een aanvraag doen of een product in je webshop bestellen, is iets waar een traditioneel marketingbureau niet naar omkijkt.
Wat doet een full service marketingbureau?
Een full service marketingbureau is een partner die veel verder gaat dan alleen online marketing. Vanaf de marketingstrategie, het merkconcept en de rebranding tot aan het opleveren van de website, bedrijfsfilm of commercial. Een full service digital agency of creative agency kan je volledig ontzorgen in de branding en de marketing van je bedrijf.
Wat is dan het verschil?
Bij een traditioneel marketingbureau wordt heel specifiek gewerkt aan de (online)marketing van een bedrijf. Bij een full service bureau gaat dit veel verder. Zoals net al is aangegeven, is een full service marketingbureau de rechterhand van een bedrijf op het gebied van alle (online) uitingen die worden gedaan. Alles onder één dak, wat zorgt voor snelle lijntjes en een perfecte samenwerking tussen verschillende disciplines.
Een succesvolle online marketing is namelijk veel meer dan alleen vindbaar worden in Google. Een winkel in de Kalverstraat zorgt niet meteen voor een flinke groei in omzet omdat daar dagelijks duizenden mensen langslopen. Nee, wanneer je een winkel hebt die perfect aansluit op de verwachting van de doelgroep en daarnaast ook nog eens overzichtelijk is en toegankelijk is, zo’n winkel zorgt voor meer verkopen. Online geldt exact hetzelfde. De website zelf is een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces van een consument. Goed gevonden worden is in combinatie met een betrouwbaar merk en een gebruiksvriendelijke en overtuigende website dé manier om online te scoren. Een full service marketingbureau kan dit alles realiseren. Een traditioneel marketingbureau vaak alleen de vindbaarheid.
Wat is de beste keuze?
De keuze is volledig afhankelijk van hoe je bedrijf momenteel in de markt staat. Denk je dat je merk en website momenteel precies zo wordt ervaren als je wil, maar ben je gewoon totaal niet vindbaar in Google, dan is een online marketingbureau een goede oplossing voor je. Wil je graag een nieuwe stap maken door bijvoorbeeld een volledige rebranding van je merk, je website of wil je een totaal nieuw merk op de markt zetten? Dan zou ik zonder twijfel voor een full service marketingbureau gaan. Zeker wanneer je grootse plannen hebt qua marketinguitingen. Commercials, online banners, billboards, alles wordt op elkaar afgestemd volgens het merkconcept wat is ontwikkeld door een full service bureau.