Groningen – Groeten uit Groningen is een nieuw toeristisch platform dat bestaat uit persoonlijke verhalen van bevlogen dorps- en stadsgenoten. Het zijn adresjes en uitjes waar de Groningers zelf dol op zijn. De hoofdrolspelers openden een bijzondere winkel of museum, bedachten een festival of hebben een mooi beroep waar ze graag over vertellen. Daarnaast doen gewone Groningers verslag van interessante tripjes in eigen regio. Op groetenuitgroningen.nl, Facebook en Instagram maak je via inspirerende mensen een reis door Stad en Ommeland. Je leert op deze manier het échte Groningen kennen.
Authentieke Groningers
Zo is daar bijvoorbeeld Gaele Postma, vijfde generatie palingvisser uit Zoutkamp. Hij onthult met plezier het familiegeheim van de perfect gerookte ‘aal’. Andrha die als kind graag de natuur introk om steentjes en diertjes te verzamelen. Later raakte ze gefascineerd door rariteitenkabinetten. Ze kan nu haar curieuze ei kwijt in haar unieke winkel ‘Terrarium Imaginarium’. Of Casper, de moderne molenaar uit Eenrum. Hij ruilde een hectisch, Randstedelijk leven in voor een nieuw avontuur op zijn geboortegrond. Nu inspireert hij bezoekers vanuit de hele wereld met spannende verhalen over zijn molen ‘De Lelie’. En wie goed zijn best doet verlaat Eenrum met een heus molenaarsdiploma.
Gaele, Andrha en Casper zijn authentieke Groningers die hun hart volgen en dit met andere mensen willen delen.
Onbekende plekken
Op Groeten uit Groningen kom je dus niet zo snel landelijke ketens of grote attracties tegen’, legt bedenker Marleen Godlieb uit, ‘die vinden de bezoekers vanzelf ook wel. We geven toeristen juist tips over kleinere hotspots en onbekende plekken waarvan er geen tweede op de wereld bestaat. Bezoekers krijgen een unieke Groningse ervaring en de kleine ondernemers extra aandacht’.
Groeten uit Groningen is ontstaan uit het succes van de Facebookpagina Echte Groningers. Sinds vorig jaar worden daar Groningers geïnterviewd die nèt even boven het maaiveld uitsteken. Op het gebied van creativiteit, nieuwe initiatieven en ambachtelijkheid bijvoorbeeld. De pagina heeft bijna 4000 volgers en de verhalen worden, ook landelijk, erg goed gelezen. Daarnaast worden ze honderden keren geliket en gedeeld.
Landelijke interesse
De verhalen op Groeten uit Groningen, die continu worden aangevuld, gaan ook de provinciegrens over. Via online-advertenties, zoals Facebook-marketing, wordt er een specifieke doelgroep in Nederland uitgekozen die het artikel onder ogen krijgt. De ervaring bij ‘Echte Groningers’ leert dat een portret op Facebook tussen de 50 duizend en 100 duizend keer wordt gezien, met uitschieters naar zelfs 300 duizend. Volgens deskundigen is dit uitzonderlijk hoog voor ‘regionale content’. Binnenkort wordt deze marketingmethode overigens ook toegepast op doelgroepen in het buitenland. En hiermee lijkt maar weer bewezen: iedereen, waar ook ter wereld, is dol op het persoonlijke verhaal.