Een goede werkgever zet personeel en relaties veel vaker dan jaarlijks in het zonnetje

Nederland – In het rijtje met de vier P’s in menig ondernemingsplan schittert één belangrijke P vaak door afwezigheid: die van Personeel. Dat is misschien wel de belangrijkste van de vijf, want zonder hen kom je niet ver. Ook omdat jobhoppen toeneemt in het bedrijfsleven, is het raadzaam om je personeel dichtbij je te houden. Met uitstapjes en zorgvuldig uitgezochte aardigheden. Het gebruikelijke kerstpakket is goed bedoeld en hou je vooral in stand, maar waarom zou je niet wat vaker met (spontane) presentjes komen? Er bestaat anno nu veel leuks op dit gebied.

Relatiegeschenken bedrukken, het werkt al decennialang

Bovendien kun je diezelfde relatiegeschenken laten bedrukken en ook overhandigen aan zakenrelaties. Het aanbod varieert van een klassieke bedrukte pen of tas tot specifieke cadeaus voor een ieder. Je maakt er niet alleen iemand blij mee, maar doet ook aan promotie. Een bluetoothspeaker met je bedrijfslogo erop voor een muziek liefhebbende medewerker is daar een voorbeeld van. Relatiegeschenken bedrukken, het wordt al decennialang gedaan omdat het werkt. Je hebt, als je er een voorraad van bestelt, een leuk cadeau achter de hand dat je bedrijfsnaam verspreidt. En enige sympathie kweekt.

Sportartikelen en reistassen: leuk als zomers uitzwaaicadeau

In december is er het kerstpakket, maar waarom is er niks leuks zodra de zomervakantie aanbreekt? Dat is toch een mooi moment om een werknemer te bedanken met een passend relatiegeschenk en hem een heerlijke vakantie toe te wensen. De spreekwoordelijke sky is daarbij the limit, van bidons bedrukken tot complete (rol)koffers. Denk ook aan sportieve reistassen. Een tip: vind je je logo niet mooi genoeg voor op een tas, speaker of welk vrijetijdsartikel dan ook, zet dan je vormgever er even op. Waarom? Dat wordt hieronder uitgelegd.

Ook geschikt als merchandise?

Een bedrijf kan zomaar razend populair worden op een andere manier dan bedoeld. Zo is de merchandise van tafelzuur fabrikant Kesbeke, bekend van reallife soap De Augurkenkoning, al jarenlang gewild onder vooral Amsterdammers. Het wapen van de stad zit in het logo verwerkt, hetgeen veel bijval kreeg omdat het toch al zo’n typisch Mokums bedrijf is. Dat moet jou ook de nodige inspiratie bieden. Niet elk bedrijf kan merchandise verkopen, maar als jouw onderneming zich er ook maar enigszins voor leent (een concertzaal, een lunchroom, een skate kledingwinkel), is het een poging waard. Peil onder je personeel om te kijken hoe dit idee valt, want deze kleding kan tevens als bedrijfskleding gebruikt worden.

Bedrijfsuitje: wie weet een stedentrip?

Duurzame bedrijfsvoering ten opzichte van personeel gaat ook om gul zijn, zodat werkgevers je trouw blijven. Niet alleen met geschenken. In sommige organisaties wordt zo hard gewerkt, dat er niet eens een jaarlijks uitje van komt. Vergeet dus niet vooruit te plannen, desnoods gooi je de hele toko enkele dagen dicht. Zolang je dit maar netjes en op tijd communiceert, is er alle ruimte voor – wie weet – een leuke stedentrip in het buitenland. Steeds vaker beslaan bedrijfsuitjes meerdere dagen, met bezoek aan een gerelateerde of bevriende onderneming, teamactiviteiten en natuurlijk etentjes. Alsmede het nader tot elkaar komen in een inspirerende omgeving. Kijk eens rond voor tickets naar pakweg Hamburg, Pisa of Praag, en je ziet dat dit geen peperdure aangelegenheid hoeft te zijn. Zo’n uitstapje is bovenal een mooie investering in je team.

Back to top button