Nederland – In de horeca is sprake van een flink tekort aan personeel. Sinds de coronajaren hebben veel voormalige horeca medewerkers elders werk gevonden. Ze keerden vaak niet meer terug omdat ze meer konden verdienen met minder intensief werk. Hierdoor kampen veel uitbaters van restaurants, lunchrooms en cafés met een tekort aan personeel. Dat heeft gevolgen voor de dienstverlening. Even snel afrekenen na de lunch tijdens je pauze op het werk lukt dan niet altijd. Dit kost klanten en omzet. Je kunt hier als ondernemer wel iets aan doen door te kiezen voor een slim kassasysteem.
Bestellingen digitaal opnemen
Het opschrijfboekje waarmee het bedienend personeel de bestelling opneemt is niet meer van deze tijd. Vandaag de dag doe je dat met een tablet of smartphone. Op het aanraakscherm tik je de gewenste gerechten en drankjes aan. Deze worden meteen gekoppeld aan het tafelnummer. Met zo’n kassasysteem is de kans op fouten ook een stuk kleiner. Vergeet je een drankje dan zal de klant daar zeker om vragen. Voeg je het alsnog toe dan komt het ook automatisch op de rekening. Een bijkomend voordeel is dat je als ondernemer ook je voorraadbeheer aan het kassasysteem kunt koppelen. Je krijgt dan automatisch een seintje als een bepaald merk bier of frisdrank bijna op is of als er eieren of salade moet worden besteld.
Een doe het zelf bestelsysteem
Als er sprake is van een tekort aan personeel in je horecazaak dan kun je de klanten ook nog zelf hun bestelling laten doorgeven. Dat doe je door het plaatsen van tablets op de tafeltjes. Hierop kan de klant zelf aantikken wat hij wil bestellen. De bestelling verschijnt in de keuken of aan de bar op het scherm en kan gereed gemaakt worden. Ook in dit geval worden de bestellingen direct aan het tafelnummer gekoppeld zodat de klant bij vertrek snel en gemakkelijk kan afrekenen.
Een kassasysteem op maat
Je kunt bij Eijsink.nl een kassasysteem voor jouw bedrijf bestellen. Daarbij wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met je persoonlijke wensen. Zo kunnen op het scherm van een aanraak device voor klanten afbeeldingen van gerechten worden getoond en informatie over de ingrediënten zodat een klant met een allergie direct kan zien of hij een gerecht wel of niet kan bestellen. Uiteraard kun je in zo’n geval niet helemaal zonder personeel ‘op de vloer’. Er zullen altijd mensen zijn met vragen of klanten die liever niet via een scherm hun bestelling doorgeven. Maar voor de groep die het wel zelf regelt scheelt het uiteraard bedienend personeel. Je kunt zelfs het afrekenen koppelen door een gast eerst te laten betalen voordat een bestelling wordt doorgestuurd. Een dergelijke werkwijze kan echter wel ten koste gaan van de eventuele fooien. Wil je het contact met je klanten niet tot een minimum beperken dan kun je natuurlijk altijd nog eens langs de tafels lopen om te vragen of alles naar wens is. Veel horecaondernemers vinden dit belangrijk om de kans te vergroten dat een bezoeker nog eens terugkomt of een goede aanbeveling doet bij vrienden en familie.