Ten Boer – Dinsdagmorgen bracht Koning Willem-Alexander een bezoek aan basisschool De Huifkar in Ten Boer om met kinderen te praten over de aardbevingsproblematiek. De koning woonde een speciale gastles bij in groep 8, georganiseerd door de Veiligheidsregio Groningen als onderdeel van het lesprogramma “Aardbevingenwijzer”. Tijdens de les deden de kinderen een experiment over trillingen in de bodem, waarbij de koning actief meedeed.
Impact op de Leerlingen
Juf Jolanda, lerares van groep 8, gaf aan dat 15 van haar 35 leerlingen naar een andere woning moeten verhuizen door schade of onveilige situaties in hun eigen huizen. “Het heeft veel impact”, zei ze. “Maar soms lijkt het wel alsof het gewoon is geworden.” Hoewel de aardbevingen diepe sporen achterlaten, is het voor de kinderen in het gebied een vertrouwd onderwerp geworden.
Sander (11) en Lilly (10), twee leerlingen die met de koning spraken, vertelden over hun ervaringen. Sander gaf aan hoe frustrerend het is om je huis te moeten verlaten zonder te weten wanneer je terug kunt. Lilly deelde een soortgelijk verhaal en sprak over de teleurstelling dat hun wisselwoning veel langer duurde dan beloofd. “Ze zeiden dat het zes maanden zou zijn, maar het werd 2,5 jaar.”
Gesprekken met Jongeren en Bestuurders
Na zijn gesprek met groep 8 ging de koning naar een ander lokaal waar hij met jongeren uit het aardbevingsgebied sprak. Ook commissaris van de Koning René Paas en burgemeester Koen Schuiling waren hierbij aanwezig.
Symbolisch Geschenk
Aan het einde van zijn bezoek kreeg de koning een symbolisch geschenk van drie jongeren uit het aardbevingsgebied: een leeg canvasdoek met een scheur erin. Dit kunstwerk symboliseert zowel de schade uit het verleden als de hoop op een betere toekomst. De jongeren vroegen de koning om middelen en vertrouwen om actief mee te bouwen aan die toekomst, en pleitten ervoor dat investeringen zoals Nij Begun lokaal goed terechtkomen.
Omstreeks twaalf uur vertrok de koning en nam hij afscheid van Ten Boer.