Groningen – Holland Norway Lines, de rederij die deze week uitstel van betaling aanvroeg en haar overtochten opschortte, schendt de Europese passagiersrechten. Het bedrijf biedt gestrande passagiers geen alternatief of verzorging, terwijl die daar wel recht op hebben. De Consumentenbond heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gevraagd om direct in te grijpen.
Bij een annulering of langdurige vertraging van een veerdienst hebben gestrande reizigers recht op snacks, maaltijden, verfrissingen en desnoods overnachtingen in hotels. En bij annulering mogen reizigers kiezen tussen hun geld terug of alternatief vervoer, zonder dat ze daarvoor moeten bijbetalen. Passagiers die daardoor met meer dan 3 uur vertraging aankomen op hun bestemming, hebben daarnaast recht op financiële compensatie.
Onacceptabel
Holland Norway Lines meldt helemaal niets over deze rechten op haar website en laat reizigers volledig aan hun lot over. De rederij adviseert haar gestrande klanten alleen om zelf alternatief vervoer te regelen, maar rept daarbij niet over vergoeding. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Dat is onacceptabel. Holland Norway Lines houdt zich niet aan de Europese passagiersregels en daarom vragen we de toezichthouder om te handhaven.’
SGR-deelname
Afgelopen week ontstond onduidelijkheid over de deelname van Holland Norway Lines aan de Stichting Garantiegelden Reisgelden (SGR). Als een deelnemer failliet gaat, garandeert SGR reizigers terugbetaling of de terugreis. De website hollandnorwaylines.com staat vermeld op de website van de SGR. Maar Holland Norway Lines blijkt losse tickets via een andere BV te hebben verkocht, waardoor passagiers met een los ticket waarschijnlijk geen aanspraak kunnen maken op SGR-dekking. Dat is onnodig verwarrend. Holland Norway Lines is overigens niet failliet verklaard.
Advies
De Consumentenbond adviseert reizigers die nog moeten vertrekken om de website van de rederij in de gaten te houden. De SGR en de Consumentenbond hebben geen verdere informatie voor klanten van Holland Norway Lines en kunnen vragen van consumenten hierover helaas niet beantwoorden.
Lees ook: Rechten van scheepspassagiers