Consumentenbond: NZa neemt onvoldoende stappen om consumenten te beschermen in huidige zorgstelsel

Nederland – De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) komt deels tegemoet aan het handhavingsverzoek dat de Consumentenbond in november 2023 indiende vanwege schendig van informatie- en transparantieverplichtingen. Maar alles bij elkaar is de Consumentenbond teleurgesteld over het handhavingsbesluit van de NZa. De toezichthouder doet nog steeds te weinig om de positie van zorgconsumenten te verbeteren. De Consumentenbond gaat daarom in bezwaar tegen het besluit van de NZa.

Positief in het besluit is dat zorgverzekeraars het komende overstapseizoen geen gebruik meer mogen maken van verwarrende contractstatussen waarbij het niet duidelijk is of ze de zorg het komende jaar gaan vergoeden. De NZa stelt dat dit geen bruikbare informatie is voor consumenten en waarschuwt zorgverzekeraars die daar gebruik van maken, hiermee te stoppen. Ook vindt de NZa het onwenselijk dat er na 31 december nog omzetplafonds worden afgesproken en vraagt zorgverzekeraars hier aandacht voor te hebben. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Dat de NZa voor het eerst handhavend optreedt richting zorgverzekeraars, toont aan dat het nodig is om de rechten van consumenten te beschermen. Maar jammer genoeg zijn het slechts kleine punten, dat moet echt beter.’

Positie consumenten zwak
De NZa wijst de meeste punten af, omdat er geen overtreding is van de wet, maar de Consumentenbond vindt dat de NZa cruciale tekortkomingen in het zorgstelstel onvoldoende aanpakt. Terwijl dat wel haar taak is en ze daartoe bevoegd is. Zo constateert de Consumentenbond al jaren dat de onderhandelingen tussen verzekeraars en zorgaanbieders nog niet zijn afgerond bij de start van het overstapseizoen. Ook weten consumenten niet of er een omzetplafond is afgesproken met de zorgverlener van hun voorkeur. Consumenten zijn altijd de benadeelde partij als het plafond bereikt is en ze toch zorg willen ontvangen. Molenaar: ‘Consumenten hebben dus geen idee wat ze kiezen bij het afsluiten van een zorgverzekering en kunnen daardoor geconfronteerd worden met onverwachte kosten. Kiezen zonder keuze. Zo blijft de positie van consumenten in dit zorgstelsel zwak. Wij tekenen daarom bezwaar aan tegen het besluit van de NZa.’

Polisjungle jaagt consumenten op kosten
Begin juni 2024 bleek ook uit gezamenlijk onderzoek van de NZa en de ACM dat consumenten al jarenlang te veel betalen voor hun zorgpolis. Polissen die qua inhoud nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, hebben wel grote onderlinge prijsverschillen Ongeveer de helft van de consumenten zou kunnen overstappen naar een (bijna) gelijke, goedkopere polis binnen hetzelfde concern. De Consumentenbond vraagt al jaren aandacht voor deze polisjungle en heeft al meermaals aangedrongen maatregelen te nemen. Maar de NZa zegt geen mogelijkheden te hebben. De toezichthouder onderzoekt wel of zorgverzekeraars hun klanten actief moeten gaan informeren over bijna gelijke, goedkopere polissen.

De Consumentenbond diende in april 2024 een 2e handhavingsverzoek in, over de wachtlijsten in de GGZ. De NZa behandelt die later dit jaar.

Back to top button