Nederland – De Consumentenbond en Consumentenclaim openen samen het meldpunt ‘incassokosten zorgverzekeraars’. Uit verschillende rechterlijke uitspraken blijkt dat sommige zorgverzekeraars op de verkeerde manier incassokosten hebben gerekend. Consumenten die incassokosten hebben betaald aan hun zorgverzekeraar, kunnen zich melden.
CZ, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis hadden tot 2024 een onduidelijke tekst over incassokosten in hun algemene voorwaarden staan. Ook stuurden zij niet altijd kosteloos een eerste aanmaning met de te verwachten incassokosten als niet binnen 14 dagen werd betaald. Daarom zijn de incassokosten die sommige consumenten moesten betalen ongeldig en kunnen ze die terugvragen. Het gaat hier om incassokosten vanwege betalingsachterstanden voor premies en het eigen risico. Sinds 2024 staat er geen tekst meer in de voorwaarden van zorgverzekeraars over incassokosten. En dan geldt de wet (Wet Incasso Kosten).
Doemscenario
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Kwetsbare consumenten werden zonder waarschuwing geconfronteerd met snel oplopende incassokosten. En consumenten die daardoor een betalingsachterstand van 6 maanden of meer opliepen, moesten vervolgens een hogere basispremie betalen. Bovendien liepen ze het risico dat de verzekeraar hun aanvullende verzekering opzegde. Dit is een doemscenario voor consumenten. Een zorgverzekering is een nutsvoorziening. Dus zeker van zorgverzekeraars mag je grote zorgvuldigheid verwachten.’
Omvang probleem
Consumenten die tussen 2019 en 2023 incassokosten aan hun zorgverzekeraar betaalden, kunnen hun contactgegevens achterlaten op het meldpunt. Molenaar: ‘Met behulp van de gedupeerden willen de Consumentenbond en Consumentenclaim achterhalen hoe groot het probleem is. En kijken of consumenten het geld terug kunnen krijgen wat onterecht in rekening is gebracht. Daarvoor gaan we eerst in gesprek met de verzekeraars. Mocht dat op niets uitlopen, dan onderzoeken we de mogelijkheden van een collectieve claim.’
Handhavingsverzoeken
De Consumentenbond maakt zich al langer zorgen over de vaak ondergeschikte positie van consumenten in het zorgstelsel. Daarom diende de Consumentenbond het afgelopen jaar 2 handhavingsverzoeken in bij de Nederlandse Zorgautoriteit. Deze gingen over onduidelijke polissen en over lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg.