Nederland – Als je een detailhandel hebt, zijn er verschillende manieren om de verkoop te verhogen. Dit zijn vijf ideeën om de verkopen naar een hoger niveau te brengen:
1. Vergroot het gemak
Bedenk manieren om belemmeringen voor aankopen weg te nemen. Bijvoorbeeld een manier om kleding of brillen virtueel te passen voordat klanten tot een aankoop overgaan.
Vaak zijn er eenvoudiger manieren om het gemak te verbeteren. Denk aan eenvoudig retourneren zonder aankoopbon, vooraf betalen of mobiel afrekenen om lange rijen te voorkomen. Producten die niet op voorraad zijn, kun je thuis laten bezorgen.
2. Go mobile
Als je nog geen mobiele strategie hebt, is het nu tijd om deze op te zetten. De omzet van mobiele e-commerce bedraagt ieder jaar meer. Veel klanten vergelijken immers prijzen op hun telefoon voordat ze iets kopen. Een groot deel van de consumenten surft op hun telefoon terwijl ze in de desbetreffende winkel aan het winkelen zijn.
Zorg ervoor dat je website is geoptimaliseerd voor snelheid en gebruiksgemak op mobiele apparaten. Je kunt ook je eigen mobiele app maken die gekoppeld is aan een loyaliteitsprogramma, of samenwerken met een platform van derden.
3. Organiseer een speciaal evenement
Het organiseren van een exclusief evenement zal je klanten aanspreken die meer waarde hechten aan ervaringen dan aan artikelen. Bekende voorbeelden zijn proeverijen, make-overs en modeshows, maar ook knutselsessies in een woonwinkel of sportlessen in een sportwinkel zijn special events waar klanten op af komen.
4. Start een pop-up
Pop-up winkels zijn niet meer alleen voor jonge ondernemers. Bekende merken hebben ook pop-ups om buzz rond een merk te genereren, nieuwe markten te verkennen of de merkbekendheid te vergroten. Zorg voor een aantrekkelijke pop-up store met de juiste retailverlichting.
5. Start een loyaliteitsprogramma
Loyaliteitsprogramma’s zijn een geweldig hulpmiddel om je verkopen te verhogen: ze bieden belangrijke inzichten in de voorkeuren van je klanten, verbeteren de klantloyaliteit en kunnen ze er ook voor zorgen dat klanten zich gelukkiger voelen in je winkel.
Het schijnt dat klanten met een klantenkaart meer glimlachen, vriendelijker zijn en gemakkelijker uitgaven doen dan klanten die geen deel uitmaken van een programma. Dat is dus één van de beste manieren om je verkopen te verhogen.