Slochteren – De Fraeylema Koetsentocht Slochteren 2019 zorgt opnieuw voor veel variatie voor het toegestroomde publiek. De organisatie berust na 24 jaar nog steeds in handen van drie enthousiaste heren: Co van Rooyen, Roel de Vries en Dirk de Vries. Verwacht worden 25 historische rijtuigen, waaronder twee originele postkoetsen, de boulevardtram van Prins, een imposante Belgische bierwagen, de antieke brandweerkoets uit Sappemeer, getrokken door twee paarden, boodschappenwagens en 4 à 5 oldtimer auto’s.
De tocht is ca. 23 kilometer lang en er zijn onderweg een paar tussenstops, waarbij u de rijtuigen, paarden en oldtimers van dichtbij kunt bewonderen! De start is bij Manege De Woldstreek, Schildwolderdijk67, 9626 AR Schildwolde en eindigt bij de Fraeylemaborg in Slochteren.
Vanzelfsprekend staan bij de Fraeylema Koetsentocht het glanzend gepoetste paard, de traditionele tuigen en historische, traditionele kleding centraal. Vier Herauten op het Groninger paard rijden tijdens de route voorop, aangevuld met enkele IJslandse paarden, een oeroud, Keltisch en onvermengd zuiver ras dat een slag kleiner is. De rijdende monumenten van de Fraeylema Koetsentocht Slochteren zijn een ware traditie geworden, die niet meer is weg te denken uit de karakteristieke provincie Groningen met haar eigen volksgebruiken, bezienswaardigheden, prachtige en weidse natuur en haar fraaie, culturele erfgoed. Harry’s Horse stelt weer een collectie gevulde poetskisten en enkele paardendekens beschikbaar voor de deelnemers aan de tocht.
Brand blussen in 1900
De meerijdende brandweerkoets laat zien hoe er ruim honderd jaar geleden werd gewerkt bij bluswerkzaamheden. Als ergens een brand uitbrak, werd deze geblust met een stoomspuit op een rijtuig, getrokken door paarden. De koetsier moest mennen, de paarden verzorgen, deze op een verantwoorde manier naar de vlammen leiden, de stoomspuit of schuimblusser onderhouden en tegelijkertijd blussen. Het is duidelijk dat de brandweerman dat niet allemaal tegelijk en alleen kon, dus werd er in het publiek iemand aangewezen om de paarden vast te houden als de koetsier aan het blussen was.
Dat klusje was geen straf, want de ‘paardenoppas’ kreeg 3 kwartjes voor zijn bijdrage en stond op het mooiste plekje om de brand te bekijken. Hoewel ruim honderd jaar geleden de eerste auto’s op de markt kwamen, waren koetsen op paardenkracht nog een tijdlang goedkoper dan gemotoriseerde brandweerwagens. Brandweermannen waren nog veelal vrijwilligers. Pas aan het eind van de negentiende eeuw werden, in eerste instantie in Amsterdam, betaalde beroepsmensen ingeschakeld. Daaronder waren ook koetsiers, die voorheen als brandblussers hadden gewerkt. In Groningen duurde het tot 1910 voordat de beroepsbrandweer werd opgericht. De brandweerwagens kregen toen zwaailichten en een sirene.
Hulp van vele vrijwilligers
Voor het organiseren van de Fraeylema Koetsentocht zijn veel vrijwilligers nodig. Het bestuur is dan ook zeer in zijn nopjes met de bijdrage van diverse dorpsverenigingen, verkeersregelaars, wettelijke ordehandhavers, gediplomeerde EHBO-ers, een dierenarts, hoefsmid, sponsoren en tal van andere vrijwilligers voor de inwendige verzorging van mens en paard.